Jesteś początkującym importerem? Dowiedz się z jakimi skrótkami, a także terminami spotkasz się podczas organizowania transportu.
3rd Party Logistic Provider - partner świadczący usługi logistyczne.
Umowa europejska dotycząca transportu śródlądowego.
Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych.
Status upoważnionego przedsiębiorcy w obszarze celnym.
Pozwolenie eksportowe na towary rolne i spożywcze.
Pozwolenie importowe na towary rolne i spożywcze.
Procedura e-zgłoszenia wywożonych towarów z USA.
Admission Temporaire – karnet stosowany przy czasowych odprawach celnych.
Międzynarodowy lotniczy list przewozowy.
Bunker Adjustment Factor - dodatek związany ze zmianami cen paliwa na światowych rynkach.
Terminal kontenerowy w porcie Gdynia.
Międzynarodowy morski list przewozowy.
Currency Adjustment Factor - dodatek związany z kosztami jakie armator ponosi podczas rozliczania się w różnych walutach.
Cubic Meter - Metr sześcienny.
Cost, Insurance And Freight - jedna z międzynarodowych reguł handlu Incoterms, która mówi o pokryciu zasadniczych kosztów transportu przez sprzedającego.
Konwencja o Międzynarodowym Handlu Dzikimi Zwieżętami i Roślinami Zagrożonymi.
Container Service Charge - dodatek związany z obsługą kontenerów na terminalu.
Carrier Security Fee - opłata jaką armator ponosi za ochronę.
Common Veterinary Entry Document - Weterynaryjne Świadectwo dla obrotu towarów w EU.
Deepwater Container Terminal Gdańsk - Terminal kontenerowy DCT Gdańsk
Dopuszczenie do obrotu - procedura celna zmieniająca status towaru niewspólntowego na wspólnotowy (import).
Documentation Fee - opłata dokumentacyjna.
Delivery Order - dodatek za zlecenie dostawy w Chinach (pozwala na wydanie towaru w porcie)
Realizacja zelcenia od drzwi do drzwi eksportera / importera.
Emergency Bunker Surcharge - opłata, która pokrywa wahania cen peliwa. Jej wysokość ustalana jest każdorazowo przez armatora.
Economic Operators Registration and Identification - Wspólnotowy System Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych.
Estimated Time of Arrival - przewidywany czas wejścia ładunku do portu rozładunku.
Estimated Time of Departure/Sail- przewidywany czas wyjścia ładunku z portu.
Dokument, który jest świadectwem przewozowym stosowamym przy obniżonych, zawieszonych lub odgórnie ustalonych stawkach celnych.
Ex-Works - jedna z międzynarodowych reguł handlu Incoterms, która przenosi całą odpowiedzialność na kupującego.
Full Container Load - ładunek pełnokontenerowy.
Forwarders Certificate of Recipt - spedytorskie zaświadczenie o przyjęciu towaru.
Forwarders Certificate of Transport - spedytorskie zaświadczenie transportowe.
Free On Board - jedna z miedzynarodowych reguł handlu Incoterms, w której sprzedawca bierze odpowiedzialność za towar do momentu załadunku na statek.
Gdynia Container Terminal - terminal kontenerowy w porcie Gdynia.
Gross Tonnage - tonaż statku brutto.
High Cube - kontener o wysokości 9’6”.
International Chamber of Commerce - Międzynarodowa Izba Handlowa.
International Commercial Terms- Międzynarodowe Formuły Handlowe, określają warunki sprzedaży i ryzyka pomiędzy importerem i eksporterem.
Opłata, która pobierana jest przez wszystkich armatorów oraz porty w związku z koniecznością podniesienia bezpieczestwa w żegludze.
Określona ilość towaru dopuszczona czasowo do obrotu na stawce preferencyjnej.
Less than Container Load - ładunek niepełnokontenerowy.
Lift on- Lift off - pionowa metoda przeładunku cargo,
Non Vessel Operating Common Carrier - operator transportu multimodalnego nie posiadający w swojej flocie własnych statków.
Out Of Gauge Container – ładunki nie mieszczące się w obrysie kontenera (ponadgabaryty).
Ogólne Warunki Spedycyjne.
Polska Izba Spedycji i Logistyki.
Packing List/Packing Slip- lista towarowa dotycząca danej przesyłki.
Port Of Destination- port rozładunku.
Port Of Loading- port załadunku.
Reefer – statek chłodniczy.
Roll On / Roll Off - statek przystosowany do przewożenia ładunków tocznych i pojazdów.
Single Administrative Document - jednolity dokument administracyjny stosowany przy odprawach celnych.
Declaration T1 - dokument celny przy transporcie towaru z kraju nieunijnego do wewnątrzunijnego.
Twenty Equivalent Unit - jednostka odpowiadająca kontenerowi 20’.
Terminal Handling Charges - opłaty związane z obrotem terminalowym kontenerów w terminalu.
Przekaz dokumentów celnych idących za towarem do urzędu celnego zamknięcia tranzytu zakończony odprawą importową.
Transit Time - orientacyjny czas transportu.
Vessel Operating Common Carrier - armator operujący swoją flotą statków.