Transport morski kontenerów

Transport morski kontenerów

W transporcie międzynarodowym kontenery biorą udział w przeważającej większości operacji. Transport morski w kontenerach to najpopularniejsza i najtańsza metoda transportów towarów z Dalekiego wchodu. Intensywność w rozwoju tego środka transportu świetnie obrazują zmiany, które przeszły kontenerowce od pierwszego rejsu statku SS Ideal-X do współczesnych kontenerowców, które rozmiarami konkurują z największymi na świecie tankowcami.

 

Zalety transportu pełnokontenerowego

 

Największą zaletą morskiego transportu kontenerów jest koszt. Koszt transportu morskiego kontenera z dalekiego wschodu we wrześniu 2017 roku waha się w granicach 1000 USD i będzie malał. Morzem są również transportowane wszystkie towary, które nie mogą być przetransportowane w inny sposób, na przykład ze względu na duży ciężar lub duże rozmiary. Towary niebezpieczne również bez ograniczeń można transportować przez morze. Transport kontenerowy nie podlega konsolidacji z innymi ładunkami. Co jest szczególnie ważne w trakcie odprawy celnej. Jedynym ograniczeniem jest masa w transporcie intermodalnym , np. w transporcie drogowym dopuszczalna masa całkowita zestawu nie może przekroczyć 40 ton, więc netto możemy załadować jedynie około 22 tony towaru.

 

Największą wadą transportu morskiego jest czas potrzebny na przepłynięcie statku z portu o portu. Przykładowy Transit Time dla serwisu z Dalekiego Wschodu do Gdańska to aż 29-42 dni. Oznacza to, że towar w kontenerze spędza ponad miesiąc na statku, więc ponosimy również koszt związany z zamrożeniem obrotu tym towarem i z kredytowaniem. Znaczącym utrudnieniem są również opóźnienia wynikające z sztormów, tajfunów, huraganów i innych przez które statki nie mogą przybić do portów. Terminale kontenerowe nie prowadzą również operacji rozładunku i rozładunku statków przy mocniejszych podmuchach wiatru.

Co i kto transportuje w kontenerach?

 

FCL – full conteiren load, jest przeznaczony prze wszystkim dla średnich i dużych importerów, którzy są wstanie zamówić towar z znacznych ilościach mogących wypełnić kontener. Taką umowną granicą opłacalności transportu FCL jest 15 metrów sześciennych. Od tej ilości transport FCL staje się bardziej konkurencyjny od transportu drobnicy w kontenerach zbiorczych. Dlatego oferty transportu morskiego FCL skierowane są do dużych przedsiębiorstw importujących lub eksportujących towary.

 

Standardowe kontenery

 

Najczęściej stosowanymi są kontenery suche o długości 20 i 40 stóp oraz podwyższone o długości 40 stóp. Najmniejszy 20’DV ma pojemność 33 metrów sześciennych. Kontener podwójny – 40’DV, analogicznie mieści 67 metrów sześciennych. Kontener 40’HC, jest kontenerem podwyższonym, dzięki temu mieści 10 dodatkowych metrów sześciennych. Maksymalny ciężar towaru, który można to nich załadować jest podobny. 30 ton dla 20’DV i 28 ton dla kontenerów 40’DV i 40’HC, więc wybór kontenera zależy od gęstości towaru. Do mniejszych kontenerów najczęściej trafiają ciężkie towary, jak stal, kamienie, maszyny lub towary wysoko wartościowe. Za to do czterdziestek i większych wszystkie towary objętościowe jak ubrania, sklejka, zabawki, meble, AGD i inne. Kontenery 40’DV mają długość 12 metrów, więc świetnie sprawdzają się do transportu dłużyc.